Detta gör mitt liv surt.

Hur går operationen till?

Operationen genomförs på de flesta ställen under inläggning, men kan även göras som dagkirurgi. Man ska antingen ha full narkos eller ryggmärgsbedövning. I samband med operationen kommer läkaren att göra en titthålsundersökning av knät för att se om det finns andra skador som behöver repareras samtidigt. Härefter kommer läkaren att välja en av benets egna senor och använda denna till "nytt korsband". Vilken sena som används varierar från sjukhus till sjukhus. Senan sätts därefter in i knäleden, så att dess placering liknar det ursprungliga korsbandet.

Beroende på vilken sena man väljer sätts den fast på olika sätt. Det är inte så att man kan säga att den ena sortens operation är bättre än den andra. På några sjukhus använder man en "gångjärns-skena" efter operationen. Man börjar redan dagen efter operationen att gå. Den första veckan ska man inte gå för mycket, detta för att begränsa svullnaden av knät. Därefter ska man träna i minst 4-6 månader

Lätt löpning, cykling eller simning (crawl), kan man i regel återuppta efter 6-8 veckor. Annan lättare sport får först återupptas efter cirka 6 månader. Mer belastande sport, som till exempel handboll eller fotboll, får först återupptas när skadan är helt läkt, det vill säga när man har återfått full rörlighet och styrka. Man ska dock inte förvänta sig att knät har samma styrka/stabilitet som tidigare. Man ska noga överväga om man ska återuppta dessa former av sport.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3463

Jag tror inte på det här, jag vill inte tro på det och jag kommer inte tro på det. Det finns i i min värld, i min planering av livet.

Kommentarer
Postat av: Sa

Jag tycker det är lite läskigt med sådant där. Operationer och hål i kroppen. Men det förståss, jag är ju en liten vekling också. Tål ingenting.

2007-11-27 @ 12:50:13
URL: http://pellassarah.blogg.se
Postat av: Karin

Du ordnar det där, comeback har aldrig varit ett problem för dig:) Vi kan ju bilda klubb tills vi är hela igen, iih!

2007-11-27 @ 18:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0