Loppis (Loppmarkand)

Det här med Loppis har jag funderat på i några dagar nu.
Vad säljer man på en loppis?
Massa skräp man inte vill ha själv?
Vill någon annan verkligen betala för massa skrot som man inte vill ha själv?
El är det mer, typ möbler, tavlor, gamla möbler som är otroligt charmiga.
Saker som det inte är något fel på eller som kan vara kul att göra om?
Jag tror jag ska ta mig en loppis dag för att se vad som säljs igentligen

Någon som är intresserad av vart ordet loppis (Loppmarknad) kommer ifrån?
Wikipedia säger såhär:

Loppmarknad (i dagligt tal ofta Loppis, på finlandssvenska Lopptorg) är en plats där det handlas med begagnade saker. Namnet loppmarknad sägs härröra från att de kläder som bytte ägare vid de första loppmarknaderna ofta innehöll loppor och annan ohyra.


Vist låter det mysigt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0